Mis geen marge en koop ze zelf in.
Om jouw maaltijd bij de klant te krijgen, zijn er op gebiedvan bezorging twee opties:
#1 zelf jouw gerechten bezorgen of
#2 uitbesteden aan een partij die jouw gerechten bezorgt.
Voor beide opties zijn diverse platformen beschikbaar die jou kunnen helpen. Deze beiden opties en de bijbehorende platformen hebben voor- en nadelen.
In onderstaande tabel vind je een overzicht om jou te helpen met het kiezen van het juiste platform.
Kies je platform | Zelf je gerechten maken | Zelf je gerechten maken |
Zelf je gerechten maken |
Je gerechten laten bezorgen door een andere partij | Je gerechten laten bezorgen door een andere partij |
Je gerechten laten bezorgen door een andere partij |
---|---|---|---|---|---|---|
Thuisbezorgd | Jouw eigen plafform | Diverse lokale of regionale aanbieders | Uber Eats | Deliveroo | Thuisbezorgd | |
USP | Meest gebruikte platform met de grootste naamsbekendheid bij klanten. | Een bestelsysteem in jouw huisstijl en zelf beschikking over alle klantgegevens. | Versterkt lokale band en vaak lagere tarieven. | Wereldwijd naamsbekendheid en geavanceerde technologie waarbij bijv. de bezorgers te volgen zijn op de kaart in de app. | Staat bekend om kwalitatieve maaltijden. | Meest gebruikste platform met de grootste naamsbekendheid bij consumenten. |
Beschikbaarheid | Heel Nederland. | Heel Nederland. | Afhankelijk van beschikbare aanbieders in de regio. | Amsterdam, Utrecht en Rotterdam. | Arnhem, Nijmegen, Amsterdam, Rotterdam, Breda, Tilburg, Utrecht, Den Haag, Den Bosch, Haarlem, Amstelveen, Eindhoven, Leiden en Delft. | Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag. |
Vervoersmiddel | Zelf te bepalen. | Zelf te bepalen. | Zelf te bepalen. | Fiets, e-bike, scooter of auto. | E-bike. | E-bike. |
Soort Keuken | Relatief veel fastservice. | Divers. | Relatief veel fastservice. | Divers. | Relatief veel restaurants. | Relatief veel restaurants. |
Bestelmethoden | Website of app. | Website en/of app in eigen look & feel. | Website of app. | App. | Website of app. | Website of app. |
Betaalmogelijkheden | Zeer uitgebreid. | Zeer uitgebreid. | Zeer uitgebreid en divers. | PayPal of Creditcard. | iDEAL, Creditcard of PayPal. | Zeer uitgebreid. |
Kosten | € 0,19 per bestelling + 13% commissie. | Divers. | Divers. | Onbekend, verwachting is 30%. | € 2,50 per bestelling + commissie 25% tot 30%. | € 0,19 per bestelling + 30% commissie. |
Mis geen marge en koop ze zelf in.
Besteed je bezorging uit? Ga dan naar stap 6.
Onderstaand tabel geeft voor- en nadelen van diverse vervoersmiddelen weer. Een vervoersmiddel is afhankelijk van je locatie en bezorggebied. Wij adviseren om te kiezen voor een e-bike, omdat een e-bike minder last heeft van file, altijd geparkeerd kan worden en je een brede doelgroep bezorgpersoneel aanspreekt. Daarnaast is een e-bike duurzaam: goed voor milieu én voor je imago!
|
Auto (klein model) |
Scooter |
E-scooter |
E-bike |
---|---|---|---|---|
Personeel vanaf |
18 jaar |
16 jaar |
16 jaar |
15 jaar |
Rijbewijs |
B |
AM |
AM |
Geen |
MVO |
Nee |
Nee |
Ja |
Ja |
Helm |
Niet |
Verplicht |
Verplicht |
Niet verplicht, wel aan te raden |
Brandstofkosten p/m |
€ 180 |
€ 116 |
€ 20 |
€ 15 |
Leasekosten p/m |
€ 300 |
€ 220 |
€ 252 |
€ 95 |
Actieradius |
600 km |
180 km |
40-80 km |
15-30 km |
Tabel 1. Brandstof o.b.v 2000 km per maand en € 0,25 per kWh
Na het bepalen van een vervoersmiddel of een mix van verschillende vervoersmiddelen, maak je nog een aantal andere keuzes:
Besteed je het bezorgen uit? Ga dan naar stap 6.
Jouw bezorgpersoneel is hét visitekaartje van je zaak. Bij bezorging is jouw bezorger het enige persoonlijke contactmoment met de gast en daarnaast is je personee zichtbaar voor (potentiële) gasten in het verkeer.
Maximaal aantal werkuren per schooldag | Maximaal per niet-schooldag en vakantiedag | Maximaal per schoolweek | Maximaal per niet schoolweek en vakantieweek | Maximaal per 4 weken | |
---|---|---|---|---|---|
15 jaar | 2 | 8 | 12 | 40 | |
16 jaar | 9 | 9 | 40 | 45 | 160 |
17 jaar | 9 | 9 | 40 | 45 | 160 |
Tabel 2. Maximale werkuren per leeftijdscategorie
Een van de meeste gehoorde klachten van een consument die een maaltijd bestelt, heeft betrekking op de kwaliteit van een product. Door het juiste materiaal te gebruiken en te zorgen voor een juiste klachtenregistratie, borg je de kwaliteit van jouw gerechten.
Een thermobox is een budgetvriendelijke oplossing om de kwaliteit van je maaltijd te waarborgen. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende maten maar er past sowieso een Gastronorm bak in. Daarnaast zijn ze temperatuurbestendig van 20 graden C tot 110 graden C en je kunt ze stapelen (met en zonder deksel).
Bij het bezorgen van gerechten aan huis kan het voorkomen dat het niet geheel naar wens is voor de klant. Het is belangrijk om de klacht van de consument serieus te nemen en dit correct af te handelen. Zorg voor een klachtenregistratie, hiermee handel je klachten op een correcte manier af en zorg je dat de oorzaak achterhaald wordt. Ook verklein je de kans dat de klacht zicht herhaalt.
Om te zorgen dat je warme gerechten warm blijven en je koude gerechten koud zullen deze apart verpakt moeten worden. Als je naast warme gerechten ook koude dranken bezorgt kun je deze in een koeltas verpakken, apart van de warme gerechten. Op onze non-food pagina vind je een ruim assortiment waarmee je je bezorging kunt afhandelen. Behalve dat de verpakking functioneel moet zijn, bepaalt de verpakking ook jouw uitstraling. Verras jouw gast met een mooi servet of milieuvriendelijk bestek.
Composeerbare disposables.
Een platform als Thuisbezorgd is een geweldig marketinginstrument om jouw doelgroep te bereiken. Echter is het ook belangrijk om zelf initiatief te nemen om jouw gasten te vertellen dat je bezorgt of dat je gaat starten met bezorgmarketing.
Klantgegevens zijn hierbij erg waardevol. Door zelf over de gegevens van jouw klanten te beschikken, kun je deze gebruiken bij inzet van je marketingactiviteiten.
Bedenk bij het starten van bezorgen goed vooraf goed wat je doel is en welke doelgroepen je wilt bereiken:
#1 Zijn er bepaalde doelgroepen interessant tijdens jouw dal-uren?
Denk hierbij aan het bezorgen van broodjes tijdens lunch of ontbijt op zondagochtend.
#2 Wellicht zijn bepaalde wijken extra interessant voor jou vanwege ligging of vanwege doelgroep.
Wij hebben alles in huis om je te helpen met jouw bezorgservice.
Vind hier alle oplossingen om het meeste uit jouw onderneming te halen.
Wij kijken graag samen met jou naar mogelijke oplossingen voor jouw specifieke situatie en je plannen. Neem hiervoor contact op met je accountmanager of met ons team verkoop binnendienst via salessupport@kweker.nl of via 020- 506 30 10.