• Ruim assortiment en aanbiedingen
  • Volop inspiratie en oplossingen
  • Altijd een vestiging in de buurt

Hoe gaat cateraar Absolute Delicious om met de coronacrisis?

 In de horeca & catering wordt er momenteel op een creatieve en/of sociale wijze ondernomen. Zo ook Absolute Delicious die al sinds 1999 partycateraar en organisator van evenementen is. In dit interview vertelt eigenaar Johan van Overbeek hoe hij samen met zijn team vanwege de coronacrisis zijn gehele bedrijfsvoering moest aanpassen en hoe zij zich voorbereiden op de geleidelijke herstart van 1 juni.

Hoe ondernemen jullie momenteel tijdens de coronacrisis?

Sinds half maart zijn evenementen niet meer mogelijk, daardoor hebben wij na 21 jaar onze werkzaamheden moeten aanpassen. Zoals bij vele ondernemers is dit ook voor ons een hele heftige gebeurtenis. Juist omdat wij dit jaar ons beste jaar ooit voor de boeg hadden. Zo hadden wij veel opdrachten rondom Sail en het EK voetbal en stonden ons fantastische evenementen in de Ziggo Dome en Ahoy te wachten.
 
Na het nieuws om de horeca te sluiten, hebben wij een week lang stil gelegen en goed nagedacht over hoe we verder konden gaan. Hieruit is een initiatief gestart waarin we maaltijden maken voor particulieren die we  onder andere via social media communiceren. Ons initiatief werd al snel opgepakt door het Rode Kruis/Leger des Heils, waardoor wij de mogelijkheid kregen dagelijks maaltijden te leveren aan de daklozenopvang in de Calandhal in Amsterdam-West. Zo kunnen ook wij ons steentje bijdragen én ons team aan het werk houden.

Voor corona verzorgden wij ook de catering bij uitvaartdiensten. Door de maatregelen is dit ook niet meer mogelijk en hebben wij in overleg met de uitvaartorganisatie Zielhuis de ‘Farewell bag’ bedacht. Dit tasje kan naar wens van nabestaanden worden samengesteld, zodat zij toch een moment samen ergens kunnen gaan zitten om na te praten.

Verder houden wij speciale acties rondom bijzondere dagen zoals Pasen, Moederdag, Vaderdag etc. Hierbij hebben wij onder andere brunches geleverd. Dit is zo’n succes gebleken dat wij dit zeker, ook als we weer in normale tijden zitten, willen voortzetten. Anders dan voorheen zijn we nu veel meer bezig met online marketing en verkoop, wat ons meer bekendheid en nieuwe inzichten geeft voor de toekomst.

Hoe zijn jullie je aan het voorbereiden op de herstart van 1 juni?

Helaas gaat het voor de evenementenbranche nog een hele tijd duren voordat er weer evenementen georganiseerd kunnen worden en zelfs dan is de vraag op welke manier dit in de toekomst zal plaatsvinden. Wij kunnen hierdoor onze core business nog een lange tijd niet uitvoeren en zijn daarom opnieuw aan het nadenken over andere opties. Wij zijn van plan onze maaltijdleveringen voort te zetten en daarbij denken wij vooral aan dagelijkse voorzieningen voor ouderen, denk hierbij aan een Tafeltje Dekje concept.

Daarnaast hopen wij - als de regels het toestaan - om medio juni een pop-up restaurant te openen aan de oever van het IJ in Amsterdam-Noord. Dit moet gestalte krijgen bij de evenementenlocatie Undercurrent. De menukaart zal bestaan uit gerechten die door onze gasten in de afgelopen jaren het meest zijn gewaardeerd. Denk hierbij aan mooie maaltijdsalades, heerlijke soepen en vers gegrild vlees vanaf de smoker-barbecue.
Dit alles uitgeserveerd op een ruim terras.

Wat wordt hierbij jullie grootste uitdaging?

Voor het pop-up restaurant hebben wij een plan uitgedacht om er een uniek 1,5 meter terras van te maken. Met daarbij toch de service en kwaliteit die wij willen uitstralen. Voor onze maaltijdleveringen gaat het vooral een uitdaging zijn om ons te onderscheiden en een zo groot mogelijke groep mensen te kunnen bereiken. Wij hopen dit te kunnen realiseren door middel van een originele manier van marketing. Zo willen wij leuke acties in ons restaurant houden om zo de catering ook onder de aandacht te brengen.

Wat is jouw gouden tip voor andere horecaondernemers?

Ondanks de onzekerheid die ons nu allemaal treft, is juist nu het moment om je creativiteit en de ondernemer in jezelf naar boven te halen. Ik ben zelf weer in wat oude recepten gedoken en aan het experimenteren geslagen en heb hierdoor juist weer het plezier in het vak teruggevonden. Juist door het altijd drukke en gejaagde leven van een ondernemer raak je dat plezier nog wel eens kwijt. 

Ik ben teruggegaan naar de basis en krijg juist daar weer inspiratie om nieuwe manieren te bedenken om deze tijd te overleven.