• Ruim assortiment en aanbiedingen
  • Volop inspiratie en oplossingen
  • Altijd een vestiging in de buurt

6 tips waarmee jij een afhaalservice start

Zo serveer je gasten jouw topgerechten tijdens de horeca sluiting.

TIP 1: BEPAAL JE AFHAALASSORTIMENT

Je kunt je gasten beter te dienst staan als je strenge keuzes maakt in wat je wel en niet serveert, zo kun je de beste kwaliteit en snelste service garanderen. Houd rekening met je mise-en-place en kies bijvoorbeeld voor verse sous-vide producten, zodat je genoeg capaciteit hebt om aan de vraag te kunnen voldoen.

Sous-vide

Vers, snel en gemakkelijk.

TIP 2: MELD JE AAN OP EEN AFHAALPLATFORM

We zijn al bekend met bezorgplatforms, maar tegenwoordig zijn er ook afhaalplatforms die potentiële klanten attenderen op afhaalmogelijkheden in de buurt. Waarkanikafhalen.nl is één van de platforms die jouw onderneming extra bereik geeft in deze roerige tijd.

TIP 3: BORG DE KWALITEIT

Een van de meeste gehoorde klachten van een consument die een maaltijd afhaalt, heeft betrekking op de kwaliteit van een product. Door het juiste materiaal te gebruiken en te zorgen voor een juiste klachtenregistratie, borg je de kwaliteit van jouw gerechten.

Klachtenregistratie

Bij het afhalen van voedingswaren aan huis kan het voorkomen dat het niet geheel naar wens is voor de klant. Het is belangrijk om de klacht van de consument serieus te nemen en dit correct af te handelen. Zorg voor een klachtenregistratie - hiermee handel je klachten op een correcte manier af en zorg je dat de oorzaak achterhaald wordt. Ook verklein je de kans dat de klacht zicht herhaalt.

Disposables

Om te zorgen dat je warme gerechten warm blijven en je koude gerechten koud zullen deze apart verpakt moeten worden. Als je naast warme gerechten ook koude dranken bezorgt kun je deze in een koeltas verpakken, apart van de warme gerechten. Op onze non-food pagina vind je een ruim assortiment waarmee je je afhaaldienst kunt afhandelen. Behalve dat de verpakking functioneel moet zijn, bepaalt de verpakking ook jouw uitstraling. Verras jouw gast bijvoorbeeld met milieuvriendelijk bestek.

TIP 4: UPSELL!

Bij het afhalen van een gerecht zal een gast sneller geneigd zijn als de drankjes die je verkoopt goed zichtbaar zijn. Zet deze dus op een duidelijke plek. Daarnaast kun je combinatiedeals maken die het nog aantrekkelijker maken om extra af te nemen. Tot slot: speel in op de populaire drankjes en sauzen die nu op de markt zijn, zodat je een onderscheidend karakter hebt waarvoor je gasten terugkomen. Denk hierbij aan gemberbier, of een lekkere vega mayonaise. 

TIP 5: HOUD HYGIËNE HOOG IN HET VAANDEL

Laat alle betalingen contactloos verlopen en zorg voor zo min mogelijk contact met de gast. Wees creatief en gebruik je raam bijvoorbeeld als afhaalluik waar gerechten klaarstaan zonder dat er fysiek contact hoeft plaats te vinden. En werk uiteraard met extra zorg, met handschoentjes en schoonmaakmiddel. Naast een vriendelijke service staan gezondheid en veiligheid op nummer 1 in de agenda, voor je personeel, jezelf en natuurlijk je gasten.

Hygiëne op nummer 1

Veilig & gezond.

TIP 6: COMMUNICEER

In deze stressvolle tijd kan het zijn dat je nog niet bent toegekomen aan het updaten van je online communicatie. Maar juist nu is dat ontzettend belangrijk. Heb je een klantenbestand? Stuur deze dan een e-mail. Heb je deze niet? Communiceer duidelijk op sociale media en update je Google pagina met de juiste openingstijden en afbeeldingen. Ook je website speelt een grote rol: laat goed zien wat er nu op je menu staat.