Wetgeving laadpalen 2025

Met steeds meer elektrische auto’s op de weg is het noodzakelijk dat de laadinfrastructuur niet achterblijft. Met de herziene Europese Energy Performance of Buildings Directive (EPBD III) komt er een verplichting voor het aanleggen van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de utiliteitsbouw. Utiliteitsbouw beslaat alle bouwwerken die geen woonbestemming hebben. Ook horecapanden vallen hier dus onder.

Nieuwe regels voor laadpalen

Bij bestaande utiliteitsgebouwen met meer dan twintig parkeerplaatsen op hetzelfde terrein, moet vanaf 2025 minimaal één oplaadpunt zijn aangelegd. De eigenaar van het utiliteitsgebouw mag daarnaast zelf bepalen hoeveel oplaadpunten er extra worden aangelegd.

Bestaande regels voor laadpalen vanaf 2020

Bij nieuwe en bestaande utiliteitsgebouwen die ingrijpend worden gerenoveerd en met meer dan 10 parkeervakken op hetzelfde terrein moet minimaal 1 oplaadpunt voor de gehele parkeergelegenheid worden aangelegd.  Daarnaast is het verplicht om ook leidinginfrastructuur aan te leggen bij één op de vijf parkeervakken. Deze wetgeving is van kracht sinds 10 maart 2020.

Eisen laadpalen

  • Deze oplaadpunten voor normaal vermogen moeten voorzien zijn van contactdozen of voertuigconnectoren van het type 2.
  • De meetinrichting die bij deze oplaadpunten staat, moet op een zodanige manier zijn beveiligd dat het dataverkeer en de privacy van de gebruikers voldoende wordt beschermd.

Wil je graag meer informatie over de wetgeving van laadpalen per 2025? Klik dan hier voor meer informatie.

Laadpalen extra voordelig via Sligro

Laat je via Sligro laadpalen door Reith Power installeren op je parkeerterrein, dan profiteer je van ruim € 350,- voordeel.