• Ruim assortiment en aanbiedingen
  • Volop inspiratie en oplossingen
  • Altijd een vestiging in de buurt

Hoe gaat Villa Buitenlust om met de coronacrisis?

De horeca is naarstig op zoek naar manieren om de periode van sluiting door het coronavirus door te komen. Zo ook Villa Buitenlust, onderdeel van de Regenbooggroep. In dit interview vertelt projectleider Eva de Rooij van Villa Buitenlust hoe zij momenteel onderneemt.

Hoe kwam de boodschap van ‘sluiting van de horeca’ bij jullie binnen?

We zagen de sluiting aankomen en hadden al voor het officiële besluit viel, besloten dat we het niet meer verantwoord vonden om onze (vrijwillige) medewerkers en onze gasten te ontvangen.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om een quarantaine locatie voor daklozen te worden?

We vangen op de Villa vaker mensen op die even uit hun thuissituatie weg moeten, om even op adem te komen bijvoorbeeld. De stichting die Villa Buitenlust en de Buurtboerderij exploiteert (De Regenboog Groep) zet zich van oudsher in voor de meest kwetsbare mensen in de stad. Tijdens deze pandemie zijn dat vooral daklozen die geen mogelijkheid hebben om thuis te blijven. We hebben dan ook geen moment getwijfeld en al heel snel dit idee aangeboden aan de gemeente Amsterdam.

We zijn niet de enige overigens, er zijn nog twee quarantaine locaties voor daklozen die ziek zijn. We zijn wel de meest luxe locatie!

Hoe manage je deze ontwikkelingen richting je medewerkers?

Ontwikkelingen gaan snel. Het is op dit moment ook meer een momentopname. 

We schakelen snel en proberen iedereen zo snel mogelijk op de hoogte te brengen. Wat betekenen landelijke ontwikkelingen voor ons als organisatie en voor onze dienstverlening? Daar hebben we het samen over.

We nemen angsten van onze medewerkers serieus en laten ons goed voorlichten door de GGD bijvoorbeeld. Gelukkig hebben we veel onverschrokken types in dienst. Die met inachtneming van alle veiligheids- en hygiëneafspraken de handen uit de mouwen steken.

Welke publiciteit zoeken jullie momenteel?

We communiceren vooral via de social media van Villa Buitenlust (instagram en facebook) en via de Regenboog Groep. Daar doen we oproepen voor de zaken die we nodig hebben en waar we ons voor inzetten. We communiceren over vrijwilligers die helpen in de opvang voor daklozen, maar zoeken via deze weg ook mensen die willen helpen in onze centrale keuken waar we dagelijks voor 250 daklozen een maaltijd maken, en Amsterdammers met busjes die iets kunnen betekenen in de logistiek. Daar komen enorm veel enthousiaste reactie op. Hartverwarmend!

Heb je nog tips voor andere horecaondernemers?

We bewonderen de creativiteit van de horecaondernemers enorm. En hun steun aan ons is overweldigend! Chefkoks die helpen koken, de voorraden die ze aan ons hebben gedoneerd (en nog steeds doen), de afhaalmaaltijden die speciaal voor ons zijn gemaakt, en zelfs de serveersters uit het stamcafé van de Regenboog (café Kobalt) draaien diensten in de sporthal waar we iedere nacht 100 daklozen opvangen. Geen tips dus, maar vooral veel hulde!