• Ruim assortiment en aanbiedingen
  • Volop inspiratie en oplossingen
  • Altijd een vestiging in de buurt

Hoe gaat restaurant De Uitsmijter om met de coronacrisis?

De horeca is naarstig op zoek naar manieren om de periode van sluiting door het coronavirus door te komen. Zo ook ontbijt- en brunchrestaurant De Uitsmijter. In dit interview vertelt eigenaresse Lavinia de Haseth Möller van De Uitsmijter hoe zij momenteel onderneemt.

Hoe kwam de boodschap van ‘sluiting van de horeca’ bij jullie binnen?

Het gerucht over de sluiting van alle horeca ging al even rond. Toen de verplichte sluiting bekend gemaakt werd, heb ik me voorgenomen om de voorlopige sluiting te zien als een inhaalslag voor andere lopende zaken. Ik was toevallig al bezig met het opzetten van De Uitsmijter op thuisbezorgsite UberEats. Toen bekend werd dat afhalen wel een mogelijkheid bleef, heb ik meteen actie ondernomen over hoe ik dit het beste kon invullen en presenteren. De Uitsmijter is een gezellige, warme ontbijt-, lunch- en werkplek. Dus heb ik goed nagedacht over hoe we dit het beste overbrengen in afhalen en bezorging. Naar mijn idee is dit aardig gelukt.

Hoe anticiperen jullie op de maatregelen tegen het coronavirus? Kun je wat meer over jullie initiatief vertellen?

We proberen hier heel positief tegenover te staan en leggen de focus nu op de makkelijke afhaalgerechten en dranken. Veel mensen die thuis werken willen graag even wandelen en een frisse neus halen. Daarom hebben wij een take-away station bij de ingang waar mensen makkelijk een cappuccino kunnen bestellen. Op het take-away station staat ook al het verse gebak gepresenteerd. Omdat we de hele dag brownies en koeken bakken ruikt het ook erg lekker, en zijn gasten geneigd om zichzelf eens lekker te verwennen! Al het lekkers dat gasten bij De Uitsmijter konden eten is nu ook gewoon af te halen.
 
We praten veel met gasten en proberen voor iedereen echt de tijd te nemen. Niemand heeft nu haast en ik merk dat onze gasten dit soort sociale momenten enorm waarderen. We stoppen dan ook bij onze bestellingen wat zoetigheid met een persoonlijke handgeschreven boodschap, om ook hier de verbinding met onze (thuis)gasten te maken. Zo proberen we onze eigen positieve instelling die de klant normaal bij de Uitsmijter ervaart, over te dragen aan onze thuisblijvende gasten. Juist in deze tijden!
 
Naast afhalen en bezorgen organiseren we ook een paasontbijt bij zorgwoning Vivium Torendael. Zo steken we de bewoners een hart onder de riem. Het originele plan was een paasbrunch voor de buurt, maar door de overheidsmaatregelen kan dit nu niet meer doorgaan. Met dit paasontbijt willen wij alsnog iets leuks voor de buurt doen. Ik hoop hiermee een positieve bijdrage te leveren in deze ongewone tijden, juist ook voor diegenen die nu meer aandacht nodig hebben.

Hoe manage je deze ontwikkelingen richting je medewerkers?

Omdat De Uitsmijter nog groeiende is, heb ik gelukkig nog niet veel vast personeel in dienst. Dat scheelt natuurlijk heel veel. Het team dat vast in dienst is probeer ik zoveel mogelijk in te zetten. De oproepkrachten heb ik allemaal persoonlijk gesproken en overlegd hoe zij erin staan en wat we nu het beste kunnen doen. Sommigen zijn uit Amsterdam vertrokken terwijl anderen toch graag een dag in de week willen blijven werken. Dit is voor mij geen probleem, hiermee kan ik iedereen verder opleiden en neemt de druk op mijzelf ook iets af. Het belangrijkste is dat het allemaal in goed overleg gebeurt en dat we goed met elkaar blijven communiceren.

Welke publiciteit zoeken jullie momenteel?

Op dit moment proberen we veel via social media te plaatsen. Foto’s en stories op Instagram om te laten zien dat we nog volle bak bezig zijn en elke dag verse lekkernijen hebben. Maar ook platforms als LinkedIn en Facebook gebruiken we om te informatie te delen, onder andere over hoe wij met de situatie omgaan. We merken dat iedereen veel sympathie heeft voor de horeca in de huidige situatie. Er wordt gelukkig veel gedeeld, dit werkt heel goed en is hartverwarmend om te zien.

Heb je nog tips voor andere horecaondernemers?

Blijf positief en denk creatief na! Ik denk dat een flexibele instelling heel belangrijk is in onzekere tijden. Omdat niemand weet hoe lang deze situatie duurt is het juist nu belangrijk om te blijven ondernemen. Luister naar je gasten en vraag waar zij behoefte aan hebben, zo kan je blijven ontwikkelen. Probeer ook juist nu nieuwe gasten te bereiken, maar probeer je trouwe gasten ook te betrekken in je proces.

Mochten andere ondernemers n.a.v. dit interview jullie willen steunen, kan dit?

Wij zouden het heel leuk vinden als mensen het verhaal van De Uitsmijter en onze berichten op sociale media delen en liken - wij zitten onder andere op Instagram en Facebook. Ook kun je via het initiatief #helpdehoreca een tegoedbon kopen die later in te wisselen is voor een heerlijke lunch of ontbijt! Ook kun je ons, zoals meerdere restaurants, ondersteunen door te bestellen via UberEats of om gezellig langs te komen voor een uitsmijter to go.

Op welke wijze kunnen jullie de maatregelen m.b.t. sociale afstand voor De Uitsmijter werkbaar maken?

Als wij geleidelijk open mogen en de 1,5 meter maatregel moeten blijven hanteren hoop ik een middenweg te vinden in hoe het ooit was en hoe het nu is. Ik zie een duidelijk take away station voor me en gespreide tafels met een maximaal aantal gasten dat mogelijk is. Gasten zouden dan via een duidelijke stroom kunnen bestellen en afhalen op naam. Als er plek is kunnen ze binnen of buiten zitten. Het terras is met gepaste afstand opgezet. De WC’s mogen ook gebruikt worden, deze worden regelmatig schoongemaakt. Standaard zou er hand-desinfectie op de tafels staan en de bediening zal achter de balie blijven om zo de afstand met de gasten te kunnen bewaren.

Ben jij momenteel ook met jouw horecazaak op een creatieve of sociale manier aan het ondernemen? En wil je jouw verhaal met ons en andere horeca-ondernemers delen.

Neem dan vooral contact op met De Kweker via maaike.retra@kweker.nl